سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

حمید گل رئیس سازمان استخبارات پیشین پاکستان در باره امریکا ، پاکستان و طالبان

دویچه ویله : حمید گل به مغز ISI شهرت داشته است. او از دهه هشتاد تا پایان دهه نود محبوب ترین فرد و یک متحد قابل اعتماد نزد CIA محسوب می شده است تا جای که امریکا به او به عنوان رهبر ملی آینده پاکستان می نگریست.

نامزدی میان امریکا  و این جنرال پرقدرت و با نفوذ  در آخر سال های دهه نود برهم خورد. این درحالی بود که این جنرال حمایتش را از اسامه بن لادن  رهبر القاعده آشکار ساخت.

رابطه سازمان استخبارات پاکستان با اسامه بن لادن دست کم تا 11 سپتمبر به اندازه محکم بوده است که گفته می شد "اگر کسی بداند که بن لادن اکنون کجا بود و باش دارد،  پس باید از ISI   بپرسد" (هفته نامه آلمانی DIE ZEIT ، نمبر 40/2001).

حمید گل همچنان نقش مهم در در حمایت تنظیم های مجاهدین افغانستان در پاکستان در دهه اشغال کشور در سال های 1979 تا 1989 داشت و از سال 1987 تا 1989 بیشتر در زمان نخست وزیری بی نظیر بوتو در رأس سازمان پرقدرت استخباراتی پاکستان ISI قرار گرفت. او نقش بسیار کلیدی در به وجود آوردن حرکت طالبان در صحنه سیاسی  بازی کرد. به  یک عبارت می توان او را معمار جنبش طالبان نامید.  پس جای تعجب نیست که وی از این دستاورد مهمش  به عنوان "مبارزین رهایی بخش"  یاد می کند. بنا براین می توان درک کرد که گم شدن طالبان از صحنه سیاسی تا چه حد  بر او گران آمده است. راندن طالبان از افغانستان اندکی بعد از حادثه 11 سپتمبر او را نسبت به امریکا دوست پیشینش چنان خشمگین ساخت که فریاد برآورد: "خدا امریکا را نابود سازد!". او  بیرون کردن طالبان از افغانستان را خیانت به  "ملت افغان" و علت رو گردانی  اش از امریکا دانست و گفت: "من از امریکا رو گردان شدم، زیرا  آنان به ملت افغان خیانت کردند".

مجله معروف آلمانی شپیگل در شماره اخیرش (17/12/2007) با حمید گل گفتگویی دارد که وی در آنجا نظراتش را در باره وضعیت کنونی پاکستان، نقش امریکا و وفاداری اش را نسبت به  طالبان و به صورت ضمنی القاعده  بیان می کند که ما در اینجا  بعضی نکات آن را می آوریم:

او در آغاز از پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان و متحد لرزان امریکا به عنوان یک سیاست مدار ضعیف یاد کرده می گوید:

"اینکه او تا چه اندازه ضعیف است، زمانی خواهیم دید که او در یک موقعیت مشکل قرار گیرد و متوجه گردد که ارتش در برابر او چگونه جهت گیری می کند."

این واقعیت که پاکستان با وجود کمک های چندین ملیارد دالری امریکا برای ارتش و سازمان استخبارات پاکستان (دو ستون اصلی و در عین زمان انحصاری دولت پاکستان)  تا چه حدودی یک متحد نامطمئن و لرزان برای امریکا ست، می توان از سوال و جواب ذیل دریافت:

شپیگل: "ارتش پاکستان کمک های مالی امریکا را با خوشی پذیرفته است، ملیارد دالر های زیادی. سازمان استخبارات ISI  نیز از آن سود برده است."

حمید گل:" درست خواهد بود که بگوییم: ما پول تانرا نمی خواهیم و نیز برنامه سیاسی تانرا، به جهنم با شما.  اما شما فراموش نکنید: آنان ما را برای شغل زمانی کوتاهی اجاره می کنند، اما آنان ما را نمی توانند بخرند."      

در جای دیگری وضعیت کلی پاکستان را در رابطه با جنگ امریکا و غرب علیه افراطی های اسلامیست چنین توصیف می کند:

"من فکر می کنم که حالا مردم سرخورده پاکستان واقعا ً به افراطی ها  رو می آورند. بنیادگرایان ممکن است که اشتباهات زیادی داشته باشند، اما آنان خود فروش و فاسد نیستند. در پاکستان این احساس کاملا ً قوی در میان مردم و همچنان درمیان ارتش و سازمان استخبارات وجود دارد که ما با گرگ می رقصیم و جنگی غلطی را به نفع امریکا راه انداخته ایم. پاکستان کاملا ً  منافع دیگری غیر از منافع  امریکا  دارد."

شپیگل: "امریکا علیه طالبان و القاعده در افغانستان می جنگد. شما به عنوان رئیس استخبارات پاکستان در به وجود آوردن طالبان سهم داشته اید. آیا شما امروز نیز با آنان نزدیکی دارید؟"

حمید گل: "بلی من از مبارزان رهایی  بخش در افغانستان پشتیبانی می کنم – طالبان برای من مبارزین رهایی بخش  هستند.  آنان علیه اشغال و بردگی توسط غرب مبارزه می کنند، چنان که آنان پیش ازین علیه شوروی ها و انگلیس ها جنگیده اند."

شپیگل: "پاکستان بکدام سو روان است؟"

حمید گل: "من ترس دارم که در پاکستان چیز مشابه با  ایران در دهه هفتاد اتفاق رخ خواهد داد. در آنجا امریکایی دها دهه ها از شاه فاسد حمایت کردند و نارضایتی  مردم را نادیده گرفتند. در پایان انقلاب اتفاق افتاد، به رهبری مذهبی ها."

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/9/30:: 8:35 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7