سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

 

آیا فرعون گم شده؟ شاید هرم بزرگ، مقبره ای کشف نشده را در دل خود مخفی کرده باشد

آیا فرعون گم شده؟ شاید هرم بزرگ، مقبره ای کشف نشده را در دل خود مخفی کرده باشد

آبا دانشمندان امیدوارند با در پیش گرفتن پروژه اسکن جدیدی بتوانند به سوالات پیش آمده در مورد اهرام، از جمله هرم بزرگ خوفو (در سمت راست) و هرم خفرع (سمت چپ) پاسخ بدهند. بازار حدس و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه در میان هرم بزرگ خوفوی مصر مقبره ای مخفی قرار دارد که فرعون را هزاران سال در دل خود نگاه داشته بار دیگر داغ شده است.


کشف فعالیت های حرارتی غیرعادی توسط تیمی از محققان که مشغول اسکن هرم بوده اند نشان می دهد فضای باز همچنان کشف نشده ای در دل هرم جای دارد که ممکن است نشان از مقبره ای باشد.

دانشمندان و کاشفان از قرن 19 به این طرف در جستجوی مقربه ای مخفی در قلب هرم بزرگ بوده اند که تاکنون پیدا نشده است. در دهه 1830 یکی از کاشفان حتی سعی کرد از مواد منفجره برای بازگشایی مقبره ها و تالارهای مخفی هرم استفاده کند.

 تیم بزرگی از محققان که اعضای آن متشکل از چهره های دانشگاهی، شرکت ها و وزارت آثار باستانی مصر است طی پروژه جدیدی به نام اسکن اهرام، ابتکار عمل نوینی را آغاز نموده اند. تیم مزبور با استفاده از تکنیک هایی نظیر تصویربرداری حرارتی، رادیوگرافی و بازسازی 3 بعدی، داده های مربوط به هرم بزرگ خوفو، هرم خفرع (که آن نیز در جیزه واقع شده است) به علاوه دو هرم دیگر که در سایت دشهور واقع است و اهرام سرخ و مایل نامیده می شوند (و توسط فرعون سنفرو بنا شده اند) را بررسی می نمایند. دانشمندان امیدوارند با به انجام رساندن این پروژه اسکن جدید، بتوانند به سوالاتی که در مورد اهرام مطرح می باشد، از جمله هرم بزرگ خوفو (در سمت راست) و هرم خفرع ( که در سمت چپ) ملاحظه می شود پاسخ بدهند.

هرم خوفو را "هرم بزرگ" نیز نامیده اند، زیرا بزرگترین هرم موجود در جهان می باشد. هرم خفرع  نیز در کنار آن و در جیزه واقع است.

 اهرامی که مورد اسکن واقع شده اند متعلق به سه نسل از فرعون های مصر می باشند که بیش از 4500 سال قبل از این بر این کشور حکم می رانده اند. سنفرو پدر خوفو بوده و خفرع نوه سنفرو محسوب می شود.

داده هایی که تیم محققان درحال جمع آوری آن هستند به مصرشناسان در تعیین نحوه ساخت اهرام و تکامل شیوه ساخت این سازه ها به مرور زمان کمک می کند و ممکن است حتی بتوان مقبره ها یا تالارهای مخفی اهرام را نیز کشف کرد. 

وزارت آثار باستانی مصر به تازگی اعلام داشته که اسکن های حرارتی حاکی از فعالیت های حرارتی غیرعادی یا  اختلاف درجه حرارت در نواحی خاصی در هر چهار هرم هستند. به  گفته این وزارت خانه، نظریه های مختلفی را می توان برای شرح اختلاف حرارت مشاهده شده به کار گرفت، از جمله جریان های هوایی داخل هرم ها، استفاده از مواد مختلف در ساخت و البته وجود تالارهای کشف نشده در داخل اهرام.

اسکن هایی که از هرم بزرگ انجام گرفته اختلاف درجه حرارت را در بخش شرقی هرم در قسمت همکف آن و نیز بخش بالایی سازه نشان می دهد. باز هم تاکید می شود که علت این اختلاف حرارت می تواند موارد بسیار مختلفی باشد.

علی رغم این موضوع، یافته های جدید موجب شده بازار حدس و گمانه زنی در مورد وجود نواحی باز کشف نشده که بالقوه می تواند مقبره ای داخل هرم بزرگ را نیز شامل شود، داغ شود.   

ممدوح الداماتی، وزیر آثار باستانی مصر تیمی از دانشمندان و ژورنالیست ها را به محل یکی از همین فعالیت های غیرعادی (که نزدیک طبقه همکف) هرم قرار دارد برده و راجع به آنچه که مبدا این اختلاف حرارت است توضیحاتی را ارائه داد.

به نقل از آسوشیتدپرس آنگونه که وی به دانشمندان و ژورنالیست ها اظهار داشته است: "در ردیف اول سنگ های هرم، همه سنگ ها یکپارچه هستند. اما در این قسمت تفاوتی از نظر چیدمان مشاهده می شود." وی شرح می دهد که امکان دارد ناحیه بازی پشت سنگ های هرم قرار داشته باشد. البته رسانه ها نیز اندکی اغراق کرده و  وجود این ناحیه را به وجود مقبره ای مخفی نسبت داده اند.

مقبره؟

 اعضای پروژه اسکن اهرام ادعایی مبنی بر کشف مقبره ای مخفی در هرم بزرگ را مطرح نساختند. هرچند اندازه درجه حرارت نشان دهنده امکان وجود فضایی باز می باشد، اما الداماتی هرگز ادعا نداشته که این فضا ضرورتاً یک مقبره می باشد.

حتی در اینصورت نیز، احتمال مخفی بودن سایت دفن شده و کشف نشده ای داخل هرم بزرگ جدید نیست و به سال هایی بسیار پیش از این و آغاز پروژه ای مثل اسکن اهرام بازمی گردد.

 در حال حاضر باستان شناسان از وجود سه راهروی طولانی در داخل هرم بزرگ اطلاع دارند. یکی از این راهروها به نام "راهروی ملکه" شناخته می شود، هرچند هیچ مدرکی مبنی بر دفن شدن ملکه ای در این هرم در دست نیست. دهه 1990 بود که بررسی ها بر روی دو بادکشی که  از این  راهرو آغاز شده و به سمت بالای هرم با شیب ملایمی ادامه پیدا می کنند آغاز شد.

چندین ربات به داخل این بادکش ها فرستاده شد و مشخص شد هر دوی بادکش ها منتهی به درب هایی با دسته هایی از جنس مس می شوند. یکی از ربات ها اقدام به حفاری از میان درب کرد و راهروی کوچک دیگری در مقابل پدیدار شد که آن نیز به درب مهر و موم شده دیگری می رسید.

«زاهی حواس» که در زمان کشف سه راهروی مزبور مدیریت شورای عالی آثار باستانی مصر را به عهده داشت  فرضیه ای مطرح ساخت مبنی بر اینکه بادکش های مزبور منتهی به مقبره فرعون خوفو می شوند.

وی در مصاحبه ای در سال 2013 در تورنتو اظهار داشت: "من معتقدم هنوز راهروی خئوپس (نام دیگری که برای اشاره به خوفو به کار می رود) کشف نشده است و هر سه راهروی تعبیه شده داخل هرم صرفا برای فریب دادن دزدان احتمالی بوده است." وی این نکته را نیز اضافه می کند که "گنجینه های خوفو هنوز داخل هرم بزرگ مخفی است و سه درب یاد شده می تواند کلید بازگشایی راهروی محل دفن خوفو باشد."

 «حواس» امیدوار است در آینده شاهد از سرگیری اکتشاف در بادکش ها به کمک ربات ها باشیم تا بتوان این فرضیه را هرچه بیشتر بررسی نمود.

 اینکه آیا تصویربرداری حرارتی منتهی به پیدا کردن چنین مقبره ای خواهد شد یا نه مشخص نیست. وزارت آثارباستانی مصر اظهار داشته که باید طی سال های آینده نظریات مختلف پیشنهاد شده در این رابطه را به بوته آزمایش بگذارد.

کشف انفجاری

ریچارد ویلیام هوارد وایس، (کلنلی در ارتش بریتانیا) طی دهه 1830 نیز اعتقاد داشت تالارهای مخفی در هرم بزرگ وجود دارد.

با این حال، در زمان وایس ربات یا فناوری تصویربرداری حرارتی وجود نداشت به همین خاطر وایس برای سنجیدن نظریه خود متوسط به استفاده از مواد انفجاری با پایه باروت شد (در آنزمان دینامیت هم اختراع نشده بود) وی مسیر خود به بخش هایی از هرم بزرگ خوفو را با انفجار باز کرد.

 در نهایت تیم وی چند تالار کوچک را در نزدیکی قسمت فوقانی هرم پیدا کردند که احتمالا مصریان باستان برای کاهش فشار روی سازه هرم آنهارا طراحی کرده بودند. وایس هیچ نوع گنج یا دفینه ای داخل این تالارها پیدا نکرد، اما نقاشی های دیواری که توسط کارگران و برده های مسئول ساخت هرم ترسیم شده بودند را مشاهده کرد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 96/1/28:: 11:46 صبح     |     () نظر