سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

ولایت دایکندی

ولایت دایکندی تقریبا در مرکز افغانستان واقع بوده که با ولایات بامیان، غور، غزنی، هلمند و هلمند همجوار و متصل میباشد. و 2400 متر از سطح بحر ارتفاع دارد. ولایت دایکندی تا سال 2004 میلادی به عنوان یکی از ولسوالی های ولایت ارزگان بود که بعد از آن به عنوان یک ولایت جداگانه شناخته شد.همچنان مرکز این شهر نیلی نام دارد.

جغرافیای ولایت دایکندی :

دایکُندی یکی از 34 ولایت افغانستان است. ولایت جدید التأسیس دایکندی در مرکز افغانستان موقعیت دارد و با ولایات بامیان، غور، غز نی، ارزگان و هلمند متصل می باشد. این ولایت، در مدار عرض البلد 335500 و طول البلد 255500 واقع است ومرکز این ولایت شهر نیلی ست.

دایکندی، دارای مساحت 18،088 کیلومتر مربع و 2846 قریه و تعداد 417،300 نفر نفوس می باشد و دارای 9 ولسوالی. از لحاظ سیستم اداری و حکومتی این ولایت دارای 9 واحد اداری است؛ یعنی، دارای 9 ولسوالی است که مرکزیت ان در منطقه ی بادام خیز "نیلی" قرار دارد. ولسوالیهای آن هر یک: نیلی؛ شهرستان، میرآمور، اشترلی، سنگ‌تخت و بندر، کیتی، کجران، و گیزاب است .

                                        ولایت دایکندی

وضعیت فرهنگی ولایت دایکندی:

متاسفانه این ولایت نا انکشاف یافته ترین و محروم ترین منطقه در کشور است. اکثر ولسوالیها، قرات فاقد مکتب، مدرسه و فضای آموزشی است و در دولت فعلی و موسساتی مانند DHSA , APEP و غیره هنوز هم صدها دختر و پسر این ولایت از نعمت درس خواندن محروم هستند. مقاطع تحصیلی متوسطه و لیسه در بعضی جاهای این ولایت موجود است؛ در مرکز ولایت بالاترین مقطع درسی تا صنف 8 فعال است. البته، بهترین منطقه از لحاظ وجود فضای آموزشی در کل ولایت ولسوالی شهرستان است.

وضعیت امکانات فرهنگی ولایت دایکندی:

از لحاظ امکانات فرهنگی هم میتوان گفت تقریبا از جمله مناطق نا انکشاف یافته افغانستان است. اطلاع رسانی و حضور نهادهای مدنی باید گفت که این ولایت دارای یک رادیوی محلی با موج FM است که از مرکز ولایت را تحت پوشش قرار می دهد.

راهای موصلاتی ولایت دایکندی:

از لحاظ راههای مواصلاتی و سرگ اکثر قرات، قصبات و ولسوالیها فاقد راههای مواصلاتی است. در طول سال به مدت 5 ماه راههای مواصلاتی مرکز ولایت به پایتخت و ولسوالیها به مرکز ولایت و بالعکس باز است و سپس به خاطر صعب العبور بودن، برف، نبود پل و پلچک قطع می شود. طبی و بهداشتی: درولایت دایکندی درحدود 42 مرکزصحی فعال وجود دارد که مصروف عرضه خدمات صحی برای شهروندان ان ولایت می باشد اما چگونگی فعال بودن این مراکزصحی همه بستگی به کمک های خارجی دارد.

امینت ولایت دایکندی :

ولایت دایکندی به استثنای ولسوالی گیزاب به طور مجموع امن وآرام است و مردم روز وشب شان را با خیال راحت سپری می کند و مشغول کار و زندگی شان هستند.

مردم ولایت دایکندی:

هزاره‌ها اکثریت این ولایت یعنی 86%آن را شامل می‌شوند و به دنبال آنها پشتون‌ها با 8%و بلوچ‌ها با 3% سایر گروههای قومی را شامل می‌شوند.

ولسوالی گیزاب

سنگ تخت

دهانه سر سنگ

شنیا

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 93/8/13:: 12:40 عصر     |     () نظر