سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

 ولایت نیمروز

 ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان موقعیت دارد و یکى از ولایت بزرگ سرحدى میباشد. ولایت نیمروز در غرب با ایران و در جنوب با پاکستان سرحد طویل دارد.  این ولایت همچنان در شرق با هلمند و در شمال با ولایت فراه همسرحد است.
شهر زرنج مرکز این ولایت میباشد که نسبت به ولسوالى هاى یک منطقه  خورد میباشد.
به اساس ارقام اخیر، نفوس این ولایت 149000 هزار تن تخمین شده و مساحت  آن 41005   کیلومتر مربع میباشد. آب هوایى این ولایت در فصل زمستان معتدل و در فصل زمستان گرم است.
 علاوه بر دریاى هلمند دریای خاشرود نیز در این ولایت جریان دارد که در جهیل سیستان میریزدعلاوه بر زمین هاى وسیع زراعتى، یک دشت بزرگ به نام مارگو نیز دارد. هامون گودزرى نیز دراین ولایت موقعیت دارد.
علاوه بر زرنج ، جخانسور و چهار برجک نیز از شهرهاى بزرگ این ولایت میباشد.
نفوس ولایت نیمروز نسبت به مساحت این ولایت کم است؛ برخى بیشتر مساحت نیمروز از صحراها و دشت ها تشکیل شده و دریاى هلمند تنها در مناطق مسکونى جریان دارد.
 واحدهاى ادارى :
ولایت نیمروز به شمول شهر زرنج از شش واحد ادارى تشکیل شده که عبارت است از  درلارام، کنگ، چهار برجک، چخانسور و خاشرود.


اقتصاد و تجارت:
نیمروز یکى از ولایات سرحدى کشور میباشد که سرحد مشترک با ایران دارد و اقتصاد آن نیز بر امور تجارتى با ایران استوار است.
همچنان قاچاق انسان و مواد مخدر که با استفاده از این راه صورت میگیرد، جوانب اقتصادى دارد، همچنان یکتعداد افراد دیگر مصروف تجارت و  رفت آمد قانونى از این راه میباشند.
فابریکات آب معدنى و تولید پلاستیک که در شهر زرنج فعالیت دارد، نقش مهم د رشد اقتصاد نیمروز ایفا کرده و در پهلوى آن یکتعداد مردم مصروف کار در فابریکات بسته بندى خریطه هاى سمنت ، مبلایل، زراعت و مالدارى میباشند.
دریا هاى و بندها :
 
دریاى هلمند در ولایت نیمروز جریان دارد وبعداً از این ولایت به ایران میرود؛ اما علاوه بر آن دریاى خاشرود نیز در این ولایت جریان دارد.
بند بزرگ  کمال خان   در ولسوالى چهاربرجک موقعیت دارد که اکنون زیر کار است.
اعمار این  بند باعث آبیارى 80 هزار هکتار زمین، تولید  9 میگات  برق و زمینه هاى کارى به مردم خواهد شد.
 
 زراعت:
ولایت نیمروزعلاوه بر دشت هاى وسیع از زمین هاى زراعتى تشکیل  شده است ، هرچند دریاى هلمند از این ولایت مى گذرد؛ اما به مزارع این ولایت کدام مفاد ندارد و یکتعداد باشندگان این ولایت مصروف دهقانى میباشند.
به اساس معلومات ریاست زراعت نیمروز، سطح کشت جوار، گندم، کوکنار، خربوزه و تربوز در این ولایت بسیار بلند است.
 معارف:
معارف:به اساس معلومات ریاست معارف نیمروز، دراین ولایت 86 هزار تن شاگرد که 40 در صد آن دختران تشکیل کرده، در 250 مکتب درس میخواند.
علاوه بر مکاتب این ولایت، 5 لیسه زراعتى و تخنیکى نیز در مرکز و ولسوالى هاى نیمروز فعالیت دارد.
تعداد مدارسى دینى خصوصى این ولایت به 20  باب میرسد که شاگردان اناث و ذکور مصروف فراگیرى تعلیمات دینى در آن میباشند.
 
 مشاهیر:
 
وکیل دوست محمد خان، حاجى علیم خان شورو، حاجى رییس غلام رسول ایوبى ، داکتر غلام محمد لعلزاد بلوچ، فرخى سیستانى، ابوداوود سجستانى، کاندید اکادمیسن محمد اعظم سیستانى ، عبدالبصیر بلوچ، استاد غلام دستگیرى (پیام)، عبدالغفور مراد، عبدالرحمن پهوال  و عبدالکریم براهوى در جمله مشاهیر این ولایت شمرده میشود.

نهر لشکری که برنامه ریزی های ابتدایی آن در دوره حکومت سردار محمد داود خان صورت گرفته بوده ، با همکاری جامعه جهانی و با هزینه شش میلیو...

افتتاح دومین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در ولایت نیمروز

‎Mahkan مهکان‎

‎Mahkan مهکان‎‎Mahkan مهکان‎‎Mahkan مهکان‎

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 93/7/27:: 9:44 صبح     |     () نظر