سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

نگاهی به نظریه های علمی هاوکینگ :

زمینه پژوهشی اصلی وی کیهان شناسی و گرانش کوانتومی است . « علاقه مندان به آرا و نظریه های علمی هاوکینگ به نشانی

http:www.hawking.org.uk  مراجعه کنند . »

او سالهاست که روی نظریه های مربوط به یکی از مرموزترین اجرام عالم یعنی سیاهچاله ها کار می کند و در عین حال سعی می کند پیچیده ترین مفهوم های جهان را با زبانی ساده برای مردم بیان کند . از جمله مهمترین کارهای وی در این زمینه نگارش کتاب « تاریخچه مختصر زمان » است . از دیگر دستاورد های وی مقاله ای است که رابطه سیاه چاله ها و قوانین ترمودینامیک می پردازد .

استیفن هم اکنون 65 سالگی خود را جشن می گیرد و همچنان پیشتاز و رو به آینده است . او نمادی از زندگی بشری است . استیفن در زمینه های اجتماعی و سیاسی نیز بی تفاوت نیست . او چندی پیش در تظاهراتی که در لندن علیه سیاست های تجاوز طلبانه امریکا و انگلیس و دخالت نظامی آنها در عراق برپا شده بود ، شرکت کرد و به سخنرانی پرداخت .

او به رغم مشکلاتش که به تنهایی می تواند انسان های بسیاری را نا امید کند و از پای درآورد، در سودای حل معماها و راز های جهان هستی است . او می گوید : « ما در حال به زندگی روزمره خود ادامه می دهیم که تقریباً هیچ درکی نسبت به جهان نداریم ، چندان درباره دستگاهی که آفتاب را به وجود می آورد تا حیات امکان پذیر شود ، گرانشی که ما را به زمین چسپانده است ، که در صورت نبودنش در فضا معلق می مانیم یا اتم هایی که از آن ساخته شده ایم و اساساً به تمامیت آن وابسته ایم ، نمی اندیشیم .

جز کودکان « که نمی دانند که نباید پرسش های مهم را بپرسند » تعداد بس اندکی از ما وقت چندانی را در این اندیشه می گذرانیم که چرا طبیعت به این صورت است ، آیا زمان روزی به عقب برمیگردد و معلول از علت پیشی می گیرد ؟ آیا حد نهایی برای میزان دانش و دانستگی آدمی وجود دارد ؟ حتی کودکانی هستند « و من برخی از آنها را دیده ام » که میخواهند بدانند سیاهچاله چه شکلی است ، کوچکترین جزء ماده چیست ، چرا ما گذشته را به یاد می آوریم ولی آینده را نه ، چگونه است که اگر در ابتدا آشوب وجود داشت، ظاهراً امروز نظم حاکم است و اصلا چرا جهان هستی وجود دارد ؟ »

( برای مطالعه بیشتر به کتاب « جهان استیفن هاوکینگ » نوشته جان بازلو، ترجمه ، حبیب الله دادفرما، ... مراجعه کنید )

ولی آیا رازی بزرگتر از زندگی انسان ها و امید به زندگی و آینده بشری وجود دارد ؟

منبع : روزنامه هم میهن .

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/11/3:: 6:28 عصر     |     () نظر