سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

استفان پری، رییس یکی از شبکه‌های تجاری چینی انگلیسی می‌گوید: چین علیرغم نیازهای خود به منابع طبیعی بسیار زودتر از زمانی که خود پیش بینی می‌کرد توانست خود را به عنوان یکی از بازیگران بین‌المللی مطرح نماید. اما گمان نمی‌کنم چین قصد داشته باشد با ابرقدرتی مثل آمریکا رقابت کند. البته همانطوری که چین خواستار سرمایه‌گذاری‌های خارجی است در این مرحله از دوران <>
پیشرفت خود برای غرب اهمیت ویژه‌ای قائل است. من معتقدم چین بیشتر به دنبال پیشرفت آسیایی قدرتمند است که در آن چین با میزان بالای مصرف یکی از نیرومند‌ترین بازیگرهاست ."

در این گزارش آمده است: "در حالی که برخی افراد انگیزه‌ها و طرح‌های چین را مورد سوال قرار می‌دهند، بسیار واضح و پرروشن است که چین تبدیل به کشوری صاحب قدرت شده است. در سال گذشته این کشور به عنوان بزرگترین گرداننده‌ی تقاضای اقتصادی در جهان از آمریکا پیشی گرفت. هم چنین قویا پیش بینی می‌شود چین بتواند در سال جاری میلادی جایگاه آلمان را که سومین قدرت اقتصادی جهان است تصاحب کند.

<> از زماین که دنگ ژیائوپنگ به عنوان نخست وزیر چین از سال ‌1978 تغییر و تحولات اقتصادی را در این کشور بنیاد نهاد، تقریبا تمام موفقیت‌های چین مدیون تولید کالا و هم چنین صادرات آن به کشورهای خارجی بوده است. کشور چین دارای طبقه متوسطی از شهروندان است که انتظار می‌رود اشتهای سیری ناپذیر آنها برای کالاهای مصرفی در راستای تحکیم اقدامات اقتصادی قرار گیرد.

یکی از تحلیلگران اقتصادی انگلیس در لندن می‌گوید : در حال حاضر چینی‌ها به مارک اجناس و کیفیت آنها بسیار توجه می‌کنند. زمانی غرب استفاده از بسیاری از اجناس را در انحصار خود قرار داده بود اما اکنون این اجناس در دسترسی چینی‌هاست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مصرف چشمگیر و وارد <>
شدن مبالغ هنگفت سرمایه‌ای شانگهای در بازارهای تجاری لندن که انتظار می‌رود به سرعت مورد توجه آمریکا قرار گیرد، نشانه تمایل شدید چین برای مطرح شدن به عنوان یکی از تاثیرگذاران سیاسی و فرهنگی جهان است.

در حال حاضر پیش نیاز هر راه‌حل برای مشکلات اساسی جهان نظیر گرم شدن هوای زمین، مساله دارفور و قضیه کره‌ی شمالی، نظرات و تمایلات پکن است.

در سال جدید چینی‌ها که از تاریخ ‌7 فوریه (‌18 بهمن) آغاز می‌شود بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی چین که با تکاید بر تجلیل هنرمندان معاصر است در انگلیس برگزار خواهد شد."

<> در انتهای این گزارش آمده است: "برخی هم معتقدند هم‌زمان با جشن پیروزی چینی‌ها برای وارد شدنشان به عرصه‌ی جهانی سال ‌2008 پتانسیل تبدیل شدن به یک سال پر از شکست را برای چین نیز دارد.

پایتخت چین امسال پذیرای ‌31 هزار خبرنگار برای پوشش بازیهای المپیک از سرتاسر جهان است و هر نشانه‌ی اعتراض و هم چنین تلاش‌های خشونت آمیز برای سرکوبی مخالفت‌ها می‌تواند فاجعه آمیز باشد.

اخیرا در آمریکا مساله سیاست حمایت از صنایع داخلی و نظام حمایتی مطرح شده است و طرح این مساله در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فشار آوردن بر کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه برای اتخاذ موضعی قدرتمند در برابر <>
چین از شدت بیشتری برخوردار خواهد شد
.

دکتر کری براون، یکی از متخصصان امور بین‌المللی می‌گوید: دلایلی محکم مبنی بر وجود نگرانی در سال ‌2008 برای چین وجود دارد؛ جهانیان در زمان برگزاری بازی‌های المپیک چین را کاملا تحت نظر خواهند داشت و تنها یک حرکت خشونت آمیز در چین می‌تواند داستان برگزاری رقابت‌های المپیک را به مساله سرکوبی تغییر شکل دهد."


<>

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/10/30:: 10:29 صبح     |     () نظر