سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

اسلحه ی جدید ارتش روسیه

آ.کا.-12

اسلحه ی کارابین جدید روسیه با نام کلاشنیکوف مدل 2011 "AK-12 "، یک سلاح پیشرفته است که توسط آقای "ولادیمیر ازلوبین" در کارخانه ی ابزار و اسلحه سازی شهر ایژفسک "ایژماش" به طراحی و تولید رسیده است. مهمترین مشخصه ی اسلحه جدید در افزایش ساختار ارگونومی آن نسبت به مدل های "AK-74 "، "AK-74M " و "AKM " است. گذشته از ساختار ارگونومی، این افزایش در تعداد دقیق برخورد تیر به اهداف، اطمینان و مدت زمان بهره برداری بیشتر نیز دیده می شود. کالیبر اصلی اسلحه جدید کلاشنیکوف 5،45 *39 باقی مانده است ولی بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده، "AK-12 " ممکن است با فشنگ های داخلی و خارجی کالیبر پایین 5،56*45 و 6،5 مدل"Grendel " و کالیبر بالا 7،62*39 و 7،62*51 نیز به تولید و بهره برداری برسد.

به نوشته ی مطبوعات و رسانه های روسیه، از دیگر مشخصه های بارز سلاح "AK-12 " می توان به مگسک جدید، بهبود کیفیت لوله، نرم تر شدن شلیک، امکان استفاده از فشنگ های گوناگون، امکان استفاده از نارنجک انداز در قسمت تحتانی سلاح، امکان شلیک و تعویض خشاب در صورت بروز جراحت و زخمی شدن سرباز، استفاده از سیستم گازی در شلیک، بهبود سامانه ی کشویی و مکانیسم تکرار شلیک، قنداق تاشو، امکان تغییر طول اسلحه و ارتفاع زنخدان، پوشش سخت لوله، امتداد محور و لوله با قنداق و کاهش ضربه و لگد در زمان رگبار نسبت به "آکا-74" نسل پیشین اشاره نمود.

وضعیت 4 حالته ی سلاح در زیر انگشت شصت قرار می گیرد و این امکان را فراهم می سازد تا براحتی بتوان در زمان شلیک آن را به حالت های ضامن، تک تیر، 3 تیر فاصله و رگبار تغییر داد. این موضوع و حالت ارگونومی، از مهمترین مشخصه های کلاشنیکوف جدید است که نحوه ی رفتار با سلاح را ساده تر می سازد.

پوشش لوله با حرکت ممتد مستیم و رو به بالا باز شده و توسط گیره ای مجزا در سمت راست و پشت آن، بسته می شود. بدین ترتیب لوله ی رابط و پوشش ریل پیکاتینی ( ریلی که بر روی لوله اسلحه نصب می کنند و تجهیزات مختلف بر روی آن سوار می شود ) آن، حالت ثابت پیدا کرده و این موضوع این امکان را می دهد تا انواع مگسک و دوربین های اپتیکی و دید در شب را به آن متصل کنیم.

بر روی ریل پیکاتینی اسلحه ی کلاشنیکوف "آ.کا.-12" جدید، گذشته از تجهیزات اپتیکی می توان انواع سامانه های مکانیکی، چراغ قوه، فاصله یاب و غیره نیز متصل نمود. کلاشنیکوف مدل 12 نسبت به مدل 74، دارای نشانه گیر بلند تر است که در نهایت منجر به تقویت هدف گیری و برخورد گلوله به هدف می شود. سری 12 در مقایسه با سری 74، مسیر هدفگیری بلندتر و مکان آن در پشت و بالای لوله ی فوقانی اسلحه قرار گرفته است که این موضوع منجر به دقیق تر شدن هدفگیری می شود.

در مدل 12، مسیرهای ریلی یا به اصطلاح، ریل پیکاتینی در بالا، زیر، کناره های اسلحه و همچنین درروی سامانه ی دفع گاز باروت نیز دیده می شود. در حقیقت، همه ی این کنگره ها و برآمدگی ها کارآمد نیستند. ولی کماکان بر روی ریل پیکاتینی پایین و اطراف سلاح می توان انواع تجهیزات نظیر دستیگره ی کنترل جانبی، پایه، چراغ قوه، لیزر و دیگر تجهیزات نصب نمود.

سلاح جدید را می توان با روپوش لوله ی بدون ریل پیکاتینی نیز تولید کرد. در این صورت می توان به آن انواع نارنجک اندازهای مدل "GP-25 "، "GP-30 " و "GP-34 " متصل نمود. سلاح جدید می تواند بسته به نوع کالیبر، به خشاب های 30 گلوله ای اسلحه ی "آ کا-47"، مدل "آ کا ام" و یا خشاب های 4 ردیفه ی 60 گلوله ای مجهز شود. از دیگر امکانات اتصال به سلاح جدید می توان نصب تجیزات مکمل، نظیر دوربین اپتیکی پیشرفته جنگی "ACOG "، دوربین های هدف تولید داخل و خارج، سامانه ی های لیزری و نوری، دستگیره و همچنین نصب چندین سامانه ی مختلف در یک زمان اشاره نمود.

سامانه ی تنظیم سرعت گلوله در نوک سلاح این امکان را می دهد تا بتوان به جای گلوله، از انواع نارنجک های مخصوص خارجی استفاده نمود. کانال و لوله ی شلیک اسلحه، نسبت به مدل های پیشین بهبود یافته است. همچنین به خاطر افزایش کیفیت و دقت ساخت قطعات، هدفگیری اسلحه نیز بهبود داشته است. ماشه ی شلیک در وسط و سامانه ی دفع گلوله ی در نیمه ی جلویی اسلحه قرار دارد. این سامانه بر روی لوله ی دفع گاز باروت نصب شده و می تواند برای راحتی افراد چپ دست، در سمت دیگر لوله قرار گیرد. استفاده از چنین سیستمی به ما این امکان را می دهد تا شکاف میان پوشش و لول، پوشش پیدا کند.

در روز 14 ژانویه ی 2014 میلادی خبر رسید که مرکز علمی-تحقیقاتی انسیتو ابزار دقیق "تسینی ایتوچ ماش" در بهار سال جاری میلادی، طراحی، تولید و آزمایش اسلحه ی کلاشنیکوف نسل جدید را به پایان می رساند. بر اساس گزارش های دریافتی از سایت رسمی سازمان ابراز های نظامی "روس تکنولوژی"، اسلحه ی جدید وارد سیستم تولیدات انبوه خواهد شد و در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت. همچنین، پس از بررسی های ناموفق ابتدایی، آزمایش های انجام شده بر روی نحوه و سیستم شلیک "آ کا-12" در ماه نوامبر سال 2014، از موفقیت آن در انواع تست های نظامی خبر داده است.

مشخصه های اصلی اسلحه

کالیبر: 5،45 * 39

طول اسلحه: 940 میلیمتر (در حالت باز)، 730 میلیمتر (در حالت قنداق جمع)

طول لوله: 415 میلیمتر

وزن بدون فشنگ: 3،2 کیلوگرم

نواخت شلیک: 650 گلوله در دقیقه

سرعت اولیه ی گلوله: 900 متر بر ثانیه

برد مفید: 1000 متر

حجم خشاب: 30 یا 60 گلوله ای (خشاب های جعبه ای)، 90 گلوله ای (خشاب های گرد)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 95/3/5:: 11:13 صبح     |     () نظر