سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

اکثر مردم در ولایت فراه از انرژی آفتابی استفاده می کنند

اکثر مردم ولایت فراه به علت نبود برق شهری، از برق آفتابى که از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است ، استفاده میکنند.

سولر، دستگاهى است که برق را از نور آفتاب ذخیره میکند و از اینکه فراه ولایت گرمسیر است و درج? حرارت در تابستان از 40 درجه هم بالاتر میرود، این نوع برق براى مردم مفید تمام میشود.

اگر چه مردم سایر ولایات نیز از برق آفتابى استفاده میکنند؛ اما کاربُرد این نوع برق در فراه، تقریباً شکل عام را به خود گرفته است و یک و یا دو دستگاه سولر در بام منازل و دکانهاى مردم این ولایت به چشم میخورد.

یک دستگاه برق سولر، 3 الى 9 هزار افغانى به فروش میرسد و ظرفیت برق 24 ساعته را دارد؛ اما برق شهری در شش ناحی? شهر فراه موجود است که براى سه هزار خانواده نُه ساعت از طرف شب و روز مستفید می شوند، حال آنکه نفوس تخمینى شهر فراه، به120 هزار تن میرسد و بیشتر مردم از برق سولر استفاده می کنند.

کولرهاى وطنى فراه بازار کولرهاى خارجى را سرد کرده است

شهرفراه (پژواک،14سرطان91):  یک باشند? ولایت فراه، دست به اختراع و ساخت یکنوع کولر کم مصرف و ارزان زده که نه تنها به ولایات گرمسیرصادر میشود، بلکه بازارکولرهاى خارجى را نیز سرد نموده است.

غلام علی "رضایی" باشند? شهر فراه میگوید: چون هوای فراه در فصل تابستان بسیار گرم و طاقت فرسا است و استفاده از کولرهای ساخت ایران هم به برق قوی نیاز دارد و در فراه هم برق وجود ندارد؛ از همینرو دست به ساخت کولری زده که با برق بسیار کم، کار کرده و قیمت آن نیز خیلی اقتصادی است.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که پنج سال قبل، این نوع کولر را اختراع نموده و در یکسال اخیر آنرا به بازار عرضه نموده است. اکنون دهها تن از شاگردانش و سایر کاسبان، به نقل از ابتکار او در فراه، هلمند، ننگرهار و نیمروز مصروف ساخت این نوع کولر هستند.

"رضایی" افزود که این کولرها را به سایزهای مختلف می سازند و حجم و انداز? آنها از همدیگر متفاوت است؛ اما معمولاً دو نوع آن با طول و عرض (50*50) و (50*80) زیادتر ساخته می شود که دارای هواى سردتر و دوام کار آن، بیشتر از کولرهای ساخت ایران است.

وى که رئیس بخش فنی و حرفوی اتحادی? کارکنان فراه  نیز است، گفت که کولرهای ساخت او؛ از قطعاتى چون آهن چادر، پکه کولر موترهای سراچه، پوشاله (جالى سیمى همراه با بور? چوب و یا کاه)، لین و بعضی ملحقات آن ساخته می شود و با برق مُرده (DC)، چون استفاده از انرژی برق سولرى(آفتابی) و یا هم بطری های موتر و موترسایکل به کار می افتد و باد سرد آن، لذت بخش است.

موصوف علاوه کرد که مواد اولی? این کولرها را از ایران وارد میکنند؛ اما متباقی تمام کار، ساخت دست خودش است.

رضایی از مفاد کارش راضی بوده، گفت که قیمت این کولر ها از یک ونیم الی پنجهزار افغانی میباشد. به گون? مثال کولرهای نوع (50*80) براى آنها سه هزار افغانی تمام شده؛ اما آنرا پنجهزار افغانی مى فروشند که مفاد خوب به دست مى آید.

وی که با سه پسر جوانش مصروف ساختن همین نوع کولرها است، ادعا کرد که روزانه تا 10 کولر را آماده می نمایند؛ اما مردم زیادتر تقاضا دارند و اکثر مردم از کولرهای ساخت وی استفاده میکنند.

موصوف افزود:"اگر دولت با من همکاری کند تا یک کارگاهی را بسازیم، از یکسو برای صدها تن زمین? اشتغال مساعد شده و از سوى دیگر، تولید صنعت وطنی ما تقویت میگردد."

رضایی گفت که کولرهایش محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرده و کولرهای ساخت ایران با تولیداتش رقابت کرده نمی توانند؛ اما بازهم ایران کولرهایش را به فراه صادر میکند، لازم است که دولت بخاطر رشد صنعت داخلی، جلو این نوع صادرات را بگیرد.

منبع علاوه کرد که چون در فراه برق دوامدار نیست و اکثر مردم از برق آفتابی استفاده می کنند، کولرهای اختراع وى، با معیار همین نوع برق کار می نماید.

رضایی که 52 بهار زندگى اش را پشت سرگذاشته و مصروف حلبی سازی و تخنیک در فراه است، گفت که پانزده سال در دوران مهاجرت در ایران مصروف حلبی سازی بوده و بعد ازبرگشت به فراه نیز به همین کسبش دوام داده و میخواهد در آینده، بسیار چیزهای دیگری را نیز اختراع کند؛ اما وى نظر به ملحوظاتى، در این مورد معلومات نداد.

فراه یکی از ولایات گرمسیر در حوز? غرب کشور است که اقلیم آن، نیمه صحرایی و دارای تابستان فوق العاده گرم بوده و درج? حرارت آن در تابستان اکثراً به  45  درج? سانتی گراد مى رسد.

مردم فراه که از این کولرها در خانه، دکان و... استفاده میکنند، میگویند که این کولرها براى شان اقتصادى تمام میشود.

عبدالمنان که ساعت 3:00 بعد از ظهر، زیر کولرش در دکان تکه فروشی شهر فراه در حالت استراحت قرار داشت، گفت: "هوای فراه بسیار گرم و سوزنده است، بدون کولر سخت است. بسیار خوش استم از اینکه توانستم با خریدن یک کولر وطنى و یک دستگاه برق آفتابی، از هوای گرم نجات پیدا کنم."

وى علاوه کرد که او، یک کولر وطنى را 3500 افغانى خریده درحالیکه قیمت یک کولر ایرانى، از پنجهزار افغانى کمتر نیست.

 

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 92/3/3:: 10:55 صبح     |     () نظر