سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

روزگان

شهرترینکوت مرکز این ولایت بوده و دهراوود ، چوره، گیزاب ، چارچینو و خاص ارزگان از ولسوالى هاى این ولایت میباشد ؛ اما اخیرا ولسوالى هاى سراب و چنارتو نیز در این ولایت تاسیس شده که تا به حال رسمى نیست .
 ولایت ارزگان بیشتر از 22،696کیلومتر مربع مساحت دارد و 72در صد ساحات این ولایت کوه هاو 21 درصد دیگر آن زمین هموار میباشد .
 نفوس این ولایت به اساس سرشمارى هاى سال 2011  میلادى 328 هزار تن تخمین شده است .

تاریخچه :
 ارزگان با منطقه باستانى اراکوزیا پیوند  داشت ، قبل از میلاد کنترول آن در دست سکندر مقدونى بود و با مرور زمان تحت حاکمیت اشوکا نیز آمده است .
در قرن 7 به کنترول اعراب ، پس در ابتدا  کنترول آن در دست زمبلیان و صفاریان بود و بعداً در قرن 9 غزنوى ها ، غورى ها و منگولى ها نیز بالایشان حاکمیت کرده است .
 معارف :
همچنان در این ولایت یک پوهنحى تعلیم و تربیه ، یک باب دارالمعلمین، دو دارالعلوم ، 48 لیسه ، 40مکتب متوسطه 158ابتدایه و 53مراکز سواد آموزى فعالیت دارد .
 زراعت :
98در صد باشندگان این ولایت مصروف زراعت میباشند و محصولات مهم زراعتى آنها عبارت است از : گندم، جوار، ماش ، تریاک ، زیره  و برنج   
  بادام ، چهارمغز، کیشته ، کشمش ، توت و سنجد نیز از محصولات باغ هاى ولایت ارزگان میباشد .
آب بند ها :
بندها کوچک آب  نیز  در این ولایت وجود دارد که عبارت است از بندآغاجان ، بند منى غار و بند ملیزو که تنها براى آبیارى زمین ها مورد استفاده قرار گرفته است .

 

 

خاص اروزگان د امنیه قوماندان او عامو خلکو قاتل، قاتل حیکم شجاعی

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 92/5/9:: 11:5 صبح     |     () نظر