سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش

نحوه عملکرد و آشنایی با صدا خفه کن اسلحه


صدا خفه کن اسلحه

برای همه جالب است که یک چیزی باعث کاهش صدای وحشت آور تفنگ می شود ، تفنگی  که اگر بغل گوشتان شلیک شود حداقل تا 10 دقیقه صدای آن در گوشتان می ماند مخصوصا اسلحه کلاشینکف . اما صدا خفه کن ها برای همین کار ساخته شده اند . ویدئو های جالبی هم در زمینه مقایسه صدای شلیک تفنگ با صدا خفه کن و بدون آن موجود است که دیدن آنها خالی از لطف نیست .

تاریخچه

اولین صداخفه کن عملی توسط شخصی بنام آقای هیرام  پرسی ماکسیم اختراع شد . وی در روز 2 سپتامبر سال 1869 در شهر بروکلین بدنیا آمد . پدر ماکسیم , آقای هیرام استیونس ماکسیم مخترع مسلسل معروف ماکسیم بود . همچنین عموی او آقای هادسون ماکسیم مکتشف مواد منفجره موسوم به شدیدالانفجار بود . ماکسیم در سال 1886 یک دانشمند تمام عیار و البته جوانترین دانشجوی دانشگاه ماساچوست محسوب میشد , یک مهندس فنی 17 ساله!
کارنامه درخشان اختراعات ماکسیم شامل 59 اختراع عملی و کاربردی است . بسیاری میپندارند که آقای ماکسیم بیشتر بر روی طراحی و ساخت سلاح های جنگی متمرکز بوده , در حالی که بسیاری از اختراعات وی همانند رله (تقویت) امواج رادیویی و دستگاه سنجش و ثبت علائم حیاتی بدن , هزاران نفر را از مرگ حتمی نجات داده . اختراع صداخفه کن توسط وی نیز مصادف بود با روزهای سیاه آمریکا . رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول هزاران نفر را بی کار کرده و به سمت  جرم و جنایت سوق داده بود . صدا خفه کن ماکسیم وسیله مناسبی برای سوءاستفاده و قتل و جنایت آن هم در سکوت محسوب میشد که البته این امر دولت آمریکا را بر آن داشت تا قوانین سفت و سختی در خصوص حق مالکیت و حمل صداخفه کن وضع کند.

اساس کار صدا خفه کن

اساس کار صدا خفه کن ها بسیار ساده است . فرض کنید یک بادکنک را تا حد معقولی باد کرده اید ، اگر به آن سوزن وارد کنید چه اتفاقی می افتد ؟ مسلما صدای مهیبی خواهد داد حال اگر دهانی همان بادکنک را باز کنید ، فشار هوا به تدریج خارج شده و صدای بسیار کمتری ایجاد خواهد شد . صدا خفه کن ها نیز بر همین اساس کار می کنند . برای شلیک یک گلوله از تفنگ ، باروت پشت فشنگ منفجر می شود . این عمل یک ضربان فشار بالا منتج از گاز داغ بوجود می آورد . این فشار گاز داغ، گلوله را به خارج از لوله تفنگ می راند و به مثابه در آوردن چوب پنبه از سر یک بطری پر گاز می باشد . فشاری معادل با 3000 پوند بر اینچ مربع یا 20700000 پاسکال می باشد پس باید انتظار شنیدن صدای وحشتناکی هم داشته باشیم .
صدا خفه کن در انتهای لوله تفنگ پیچ می شود و اصولا بزرگتر و پهن تر از لوله تفنگ می باشد . با وجود صدا خفه کن در اسلحه ، گاز فشاری پشت گلوله فضای بیشتری برای پخش شدن دارد بنابراین فشار گاز داغ  تا 60 پوند بر اینچ مربع کاهش خواهد یافت  و طبق مثالی که در ابتدا گفتیم صدای کمتری هم ایجاد می شود .
تفنگ هایی هم هستند که صدا خفه کن روی آنها به خوبی جوابگو نیست ، به این دلیل که این تفنگ ها گلوله را با سرعت سوپر سونیک - مافوق صوت - شلیک می کنند . در این حالت گلوله بر اثر سرعت زیاد خود در هوا پدیده انفجار صوتی را منجر می شود . صدا خفه کن می تواند لحظه پرتاب را کم صدا کند اما جلوی انفجار صوتی را نخواهد گرفت .

حال برای درک بیشتر موضوع به تصاویر و توضیحات زیر درباره ساختار ساده از یک صدا خفه کن اسلحه توجه فرمایید:

قطعه شماره 1 از یک طرف به لوله شماره 2 پیچ می شود و از طرف دیگر  به سر لوله تفنگ.
سوراخ داخلی لوله شماره 2  کمی بزرگتر از کالیبر تفنگ بوده و جداره آن توسط مته شماره 2 یا 3 به صورت سوراخ سوراخ می باشد.  معمولا جای سوراخ ها را قرینه و در یک راستا در نظر می گیرند.
این لوله فقط از یک سر رزوه شده است و طرف دیگر آن کونیک خورده و قطر آن را با تراش کاری کوچک و دقیقا به اندازه قطر سوراخ داخلی قطعه 3 شده است.

بعد از آن قطعه 3 شماره  بسته می شود. قطعه شماره 4 مانند طرح قبلی است که از داخل دو سر آن رزوه شده بود و قطعات 1 و 3 به آن بسته می شدند . مانند تصویر دوم که با دو پیچ برای جلوگیری از باز شدن قطعات داخلی در جای نقاط شماره 5 پیچ ریزی به آن بسته می شود.
لازم به ذکر است که قبل از بستن قطعه شماره 3 ؛ بین لوله 2 و 4 رو می توان با پشم شیشه پر کرد و بعد از آن قطعه شماره 3 را بست و سفت نمود.

صداخفه کن های امروزی در سه مدل تولید میشوند :

1. ساده
2. رفلکسی
3. شبکه ای

ساختار کلی صداخفه کن ها بسیار ساده و ابتدایی میباشد. در کل صدای حاصل از شلیک گلوله را میتوان معلول دو چیز دانست.
1- صدای بم انفجار باروت . 2- صدای سوت شکلی که از شکافته شدن هوا توسط مرمی بوجود می آید . 

یک صداخفه کن به طور کلی از چند استوانه تو در تو تشکیل شده . هر کدام از این استوانه ها بر روی خود دارای تعداد زیادی سوراخهای ریز و درشت دارند و ما وقتی صداخفه کن را به لوله سلاح وصل میکنیم در واقع یک استوانه با دهها سوراخ و کانال تو در تو به لوله سلاح افزوده ایم. 


گاز حاصل از انفجار باروت پس از خروج از لوله اصلی وارد فضای آزاد نمیشود ( در سلاح های معمولی دقیقا همین امر موجب شنیده شدن صدای شلیک میشود ) بلکه وارد صداخفه کن شده و در دهها سوراخی که ذکر کردیم اصطلاحا " گم " میشود . تنها مقدار کمی از گاز باروت مستقیما و بدون عبور از سوراخها و کانالهای درون صداخفه کن وارد فضای آزاد میشود که آنهم قابل چشم پوشی است . قسمت دوم مشکل ما یعنی صدای سوت شکل حاصل از شکافته شدن هوا توسط گلوله ( که معمولا سرعتی فراتر از سرعت صوت دارد ) نیز توسط صداخفه کن ها مرتفع میشود که این کار به شکل زیر صورت میگیرد :

 قطر داخلی ترین لوله صداخفه کن که گلوله از آن عبور میکند بسیار نزدیک به کالیبر گلوله انتخاب میشود . نتیجه این کار افت تدریجی فشار گاز باروت در طول لوله صداخفه کن و کاهش انرژی جنبشی گلوله است . بدین ترتیب از سرعت و صدای سوت شکل گلوله کاسته شده می شود. آقای هیرام ماکسیم در ابتدای طراحی و ساخت این وسیله متوجه شد که با توجه به سرعت بسیار زیاد گازهای خروجی از لوله نمیتواند به یکباره عمل پایین آوردن سرعت مرمی و فشار گازهای خروجی را انجام بدهد . همینطور مطلبی که آقای ماکسیم دریافت این بود که میزان حجم این گازهای خروجی زیاد نمیباشد . سپس او توانست با انحراف مسیر خروج گاز و با هدایت آن درون حفره هایی از سرعت زیاد آن بکاهد و در نتیجه بخش بسیار زیادی از صدای حاصل از شلیک کاسته شود .

 به دلیل پایین آمدن فشار گاز باروت در طول لوله صداخفه کن , سرعت مرمی نیز به اندازه کسر ناچیزی از زمان که قابل چشم پوشی است کاهش می یابد ( البته طول صداخفه کن بستگی بسیار زیادی به نوع فشنگ سلاح دارد ) . همینطور باید به این نکته توجه داشت که ساختمان هر صداخفه کنی متناسب با سلاح مورد نظر طراحی میشود . مثلا نمیتوان از صداخفه کن ویژه کلت 45 در تپانچه برتا استفاده کرد و یا از صداخفه کنی که برای M-16 طراحی شده است در سلاح G3 استفاده نمود .
اولین نمونه های آزمایشی صداخفه کن ها دارای طول و یا قطر بسیار زیادی بودند . طبعا" این طول و یا قطر بسیار از قدرت تحرک تیرانداز می کاست . این مدلها در حقیقت لوله ای بود که چندین برش ساده در فواصل معینی از هم داخل آن قرار میگرفت . سپس با ساخت یک مغزی حلزونی شکل و قرار دادن آن در یک لوله میزان قابل توجهی از طول و قطر صداخفه کن را کاهش یافت . البته صداخفه کن های حلزونی به دلیل آنکه موجب انحراف مرمی میشوند دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرند .
صداخفه کن ها معمولا 95 درصد صدای حاصل از شلیک گلوله را در خود خنثی میکنند . دقیقا همین مکانیزم در منبع اگزوز ماشین ها و ورودی کمپرسورها بکار برده میشود . این مکانیزم در ذهن آقای ماکسیم به ایده ای تبدیل شد که وی در سال 1930 از آن پرده برداری کرد

صدا خفه کن باعث کاهش سرعت گلوله نمیشود اما عدم استفاده دائم از صدا خفه کن برای تمام سلاح ها به این علت است که :

 1. برای همه سلاح ها با هر نوع قدرت اتش نمیتوان صدا خفه کن موثر ساخت .

2.برای همه سلاح ها نیاز به این وسیله نیست و بار مالی زیادی رو به همراه دارد

3. اینکه در سلاح های جنگی که نواخت تیر مداوم و بالایی دارند صدا خفه کن که نیاز به تمیزکاری مداوم و زودهنگام دارد جز ایجاد گیر های متوالی در سلاح و صرف زمان تمیز کاری نخواهد داشت .

 و اما نحوه عملکرد :

1. صدای بلند شنیده شده در زمان تیر اندازی به علت خروج ناگهانی حجم زیادی گاز در یک زمان کوتاه و در یک محدوده بسیار کوچک ( دهانه لوله سلاح ) است مانند تفاوت صدای عطسه و صدای فوت کردن در دهان انسان.
2. صدا خفه کن ها با افزایش طول منطقه ای که گاز آزاد میشود و دادن زمان طولانی تر برای خروج گاز مانع از خروج ناگهانی و انفجاری گاز باروت میشوند و همین زمان باعث کاهش صدا میشود و عملا صدا را کاملا خفه نمیکند و صدایی مانند صدای خروج هوا فشرده را به وجود می اورد.
3. صدا خفه کن ها مانند مخزن اگزوز در درون خود : ساختار مشبک و تیغه ای دارن و در بدنه آنها روزنه های بسیار برای خروج گازطراحی شده است .

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 95/8/25:: 9:58 صبح     |     () نظر

صاویر اسلحه ها و توضیح کوتاهی در مورد هر یک از اسلحه ها
Smith & wesson model 629
به همراه دوربین و کلی فشنگ



تیربار انگلیسی Lewis Gun
این تیربار 13 کیلویی که در سال 1914 به ارتش بریتانیا وارد شد قابلیت شلیک بیش از 600 گلوله در دقیقه را داراست . گلوله هایی که به راحتی اهدافی در 800 متری را نابود میکردند!!! خشاب های مدور تعبیه شده روی این تیربار بین 90 تا 300 گلوله را در خود ذخیره میکرد!!



Smith & Wasson New Magnum 500
جدید ترین شاهکار اسمیت اند وسون . غول همه ی مگنوم های جهان!!
کاملا بیصدا.... به شدت قدرتمند.... فقط برای حرفه ایی ها



Barrett M82 قوی ترین تک تیرانداز جهان!!
محصول سال 1989 ایالات متحده. شلیک گلوله های کالیبر 50 و نابودی اهدافی در یک مایلی با دقت بسیار بالا!!!! این سلاح با خشاب های 5 و ده گلوله ایی قیمتی بالغ بر 9000 دلار را داراست.



اسلحه مخوف شرکت H&K با نام تجاری MR 762
سازندگان این سلاح مدعی شده اند اولین اسلحه بدون لگد جهان را ساخته اند. شلیک گلوله های کالیبر 30 win هدفی گیری لیزری بدون با خطای کمتر از 6 میلیمتر برای اهداف بیش از 700 متر!!! دوربین فوق پیشرفته با قابلیت سوِئیچ حرارتی و دید در شب. آرگونومی حیرت آور این سلاح به گونه ایست که بیش از 40 حالت مختلف را برای تیرانداز تامین میکند!!



مرگ خاموش.... سلاح تک تیرانداز SR-25
محصول ارتش ایلات متحده 2001 سلاحی بسیار سبک و دقیق که گلوله های کالیبر 7/62 ناتو را در خشاب های 5 ، 10 و 20 فشنگی حمل و براحتی به اهدافی در 1000 متری شلیک میکند!!



شات گان روسی saiga 12
اسلحه 3.5 کیلویی ساخت روسیه که در شش مدل مختلف طی سالهای 1990 تا 2009 به
تکامل رسیده است. این سلاح می تواند خشاب هایی با ظرفیت 10 ، 20 و 30 گلوله شات گان حمل کند.



Smith & Weason Magnum 375
مجهز به دوربین و فاصله سنج دیجیتال. تشخیص میزان خطای سلاح در فواصل بالای 75 متر. لیزر فوق پیشرفته برای به حداکثر رساندن دقت سلاح



اسلحه کمری سرپر Remington 1858
یکی از اولین سلاح های شرکت اسلحه های remington که در خلال جنگ های داخلی آمریکا بصورت انبوه تولید و توسط طرفین درگیر استفاده میشد. این سلاح برای اولین بار توانست گلوله های سربی را با دقتی بالا به اهدافی در 75 متری شلیک کند.



اسلحه کمری Glock ساخت اتریش 1982
اسلحه 9 میلیمتری Glock یکی از معدود اسلحه های کمری جهان که قابلیت شلیک بصورت رگبار را دارد!! شرکت سازنده ای این سلاح Ges اتریش تا کنون بیش از 20 مدل گوناگون از این سلاح تولید کرده است. این سلاح دارای خشاب هایی با ظرفیت 6, 10, 12, , 15, , 19, 25, , 33 گلوله می باشد.



MP40 قهرمان آلمان ها در جنگ دوم جهانی
سلاحی با قابلیت شلیک 32 گلوله 9 میلیمتری ، که فقط بصورت رگبار شلیک میشوند!!! سلاحی ساده و بسیار کار آمد با بدنه ایی تمام فلزی که بسیاری از نبرد های خیابانی را به نفع نازی ها تمام می کرد.



تک تیرانداز Walther WA 2000 محصول سال 1970 آلمان غربی
سلاحی که فقط 176 عدد از آن ساخته شد . پس از مدت کوتاهی از خدمت آن در پلیس آلمان غربی به علت دقت حیرت آور ، شکل خاص و تعداد بسیار کم تولید به اسلحه مورد علاقه کلکسیون دارها تبدیل شد و در برخی موارد قیمت آن به بیش از 80 هزار دلار رسید!!!!!



اسلحه کمری SIG P210 ساخت سوئیس
این سلاح برای اولین بار در سال 1949 طراحی و ساخته شد. پس از 56 سال از طراحی این سلاح در سال 2005 مجددا اصلاح و با همان نام روانه بازار شد. قابلیت حمل 8 گلوله ی 9 میلیمتری و شلیک دقیق به فاصله 75 متری از دیگر مشخصات این سلاح است.



کلاشنیکف اصلاح شده محصول سال 2013!!!!!
طرح اصلاح شده کلاشنیکف با نام Snak Hound.
سلاحی که بهبود بسیار چشمگیری در سیستم نشانه روی نسبت به AK 47 یافته است. براحتی اهدافی را با دقت بسیار بالا در فاصله 400 متری مورد هدف قرار میدهد. صدای شلیک نسبت به نمونه های قبلی یک چهارم و لگد اسلحه به نصف کاهش پیدا کرده است.



جدید ترین شات گان طراحی شده در جهان با نام Kel-Tec KSG
محصول سال 2011 آمریکا. اسلحه ایی بسیار مدرن و دقیق با ظرفیت حمل 15 گلوله که بدون نیاز به مسلح کردن دستی پس از هر شلیک به شیوه فشار غیر مستقیم گاز مسلح می گردد. گلوله های شکاری خاص کالیبر 12 این سلاح را تغذیه می کنند.



تیربار Browning M2
محصول سال 1933 ارتش امریکا. تیرباری بی نظیر باقابلیت شلیک 600 گلوله ی کالیبر 50 در دقیقه!!! یکی از رعب آورترین سلاح های تاریخ که پس از گذشت 80 سال از ساخت آن هم چنان در ارتش امریکا استفاده میشود.


اسلحه Sten محصول سال 1940 ارتش بریتانیا.
اولین تلاش برای قرار دادن خشاب جایی غیر از زیر اسلحه. در سالهای بعد نیز سلاح هایی با خشاب هایی بالا و کنار اسلحه طراحی شد. اما معمولا به علت پیچیده شدن فرایند فشنگ گذاری مورد استقبال شرکت های اسلحه سازی قرار نمی گیرد.



نارنجک انداز 40 میلیمتری Milkor MGL محصول کشور آفریقای جنوبی 1983
نارنجک اندازی بسیار سبک و دقیق مجهز به دوربین و هدف یاب لیزری، با قابلیت حمل 7 گلوله نارنجک 40 میلیمتری. که توانایی شلیک نارنجک های انفجاری ، آتش زا ، دود زا و اشک آور را تا فواصل 800 متری داراست.



اسلحه فرانسوی FAMAS
محصول سال 1971 ارتش فرانسه.سلاحی که بیش از 400000 عدد از آن برای ارتش فرانسه ساخته شده. قیمت این سلاح در بازار امریکا در حدود 2000 دلار است. این سلاح می تواند با گلوله های 5.5 میلیمتری ناتو براحتی اهدافی را در 400 متری مورد هدف قرار دهد.



اسلحه زیبای FN F2000 ساخت بلژیک 2001
سلاحی 3.5 کیلوگرمی با قابلیت شلیک گلوله های 5.5 میلیمتری ناتو.
طراحی متفاوت این اسلحه ، آرگونومی بسیار حساب شده و دقیق اسلحه ، دوربین لیزری، لگد بسیار کم از خصوصیات بارز این سلاح بلژیکی است.



تیربار سنگین Dshk محصول سال 1938 اتحاد جماهیر شوروی.
سلاحی که در ایران با نام ( دوشکا ) شناخته میشود. تیرباری بسیار قوی که میتواند براحتی 600 گلوله ی بزرگ 12.7 میلیمتری را کمتر از یک دقیقه شلیک کند!! این سلاح در سالهای دفاع مقدس بر روی تانک ها خودروهای زرهی و بر روی سنگرها استفاده میشد. واژه ی دوشکا یه روسی به معنای { عزیزم } است!!



اسلحه کمری کوچک و زیبای کمپانی Heizer موسوم به Doubletop
اسلحه ایی بسیار کوچک و جیبی با ظرفیت حمل دو گلوله. که براحتی در جیب و کیف جا میشود. سلاحی با استیلی ظریف و زنانه به با توجه به وزن کم و خوش دستی می تواند در فواصل کم شلیک های دقیقی داشته باشد.



شلیک گلوله های 45 میلیمتری شات گان!!!!
با کلت مخوف Taurus Raging Judge محصول سال 2012 کشور برزیل. سلاحی که در قدرت آتش یکی از کم نظیر ترین اسلحه های کمری ساخته شده در تاریخ است. گلوله های خاص 45 میلیمتری مخصوص این سلاح نیز در تصویر مشخص است.



اسلحه ی روسی PP-90M1 محصول سال 1990
اولین و شاید تنها اسلحه ی جهان با خشابی مدور در زیر اسلحه که 64 گلوله ی 9 میلیمتری را در خود جای میدهد. سلاحی که به تعداد محدود تولید شد و در حال حاضر فقط در روسیه و قزاقستان در بخشی از نیروهای ویژه پلیس استفاده میشود.



اسلحه کمری Anaconda Colt محصول سال 1991
یکی از یزرگترین اسلحه های کمری جهان با طولی 35 سانتی متری و وزنی دو کلیوگرمی که قادر است گلوله های قدرتمند کالیبر 45 میلیمتر شلیک کند!!! این سلاح در میان هم ردیفان خود یکی از قدرتمند ترین هاست.



تک تیرانداز روسی Dragunov که با نام SVD نیز شناخته میشود.
سلاحی که در ایران و در سالهای دفاع مقدس از آن به عنوان قناسه یاد میشد. اسلحه ایی محصول سال 1958 اتحاد جماهیر شوروی که در مقایسه با سلاح های مشابه خود با وزن 4.5 کیلو سبک تر و خوش دست تر مینمود. این سلاح با خشاب 10 تایی براحتی میتواند به اهدافی در فاصله 1000 متری با دقت بالا شلیک کند.




مسلسل دستی Thompson یکی از محبوبترین سلاح های قرن، سلاحی که در میان عموم به Tommy GUN شهرت دارد.
محصول سال 1921 . سلاحی که پس از گذشت نزدیک یک قرن از طراحی آن با شلیک حیرت آور 600 گلوله در دقیقه در حالت رگبار همچنان یکی از رکوردداران سرعت شلیک در میان اسلحه هاست. خشاب های 20 ، 30 ، 50 و 90 فشنگی ، تامپسون را تغذیه میکنند.



مسلسل انگلیسی Sten . محصول سال 1940
طراحی جسورانه ی مسلسل sten و قرار دادن خشاب در سمت چپ سلاح ( بر خلاف اکثر مسلسل های آن زمان ) این سلاح را قدری از سلاح های هم دوره ی خود متمایز کرده بود. گلوله های 9 میلیمتری این سلاح میتوانست با دقت بالا به سمت اهدافی در 300 متری شلیک کند.



گرانترین سلاح تک تیرانداز جهان با نام Walther WA2000 که تنها 176 عدد از آن تولید شد.
این سلاح از ساخته های دوران جنگ سرد در آلمان شرقی است که قیمت هر عدد از آن هم اکنون جدود 75.000 دلار است!!!! دقت حیرت آور این سلاح در شلیک به اهدافی در فواصل یک مایلی آن را به سلاحی خارق العاده بدل کرده است!!




اسلحه کمری زیبای Browning Buckmark محصول سال 1985 شرکت برونینک.
در سال 2008 تغییرات کوچکی در سیستم فشنگ گذاری این سلاح انجام شد که وزن و میزان لگد سلاح را کاهش میداد. اضافه شدن سیستم هدف گیری لیزری از دیگر تغییرات این سلاح است. وزن این سلاح بدون گلوله 950 گرم و از گلوله های کالیبر 22LR استفاده میکند. قیمت این سلاح در بازار آمریکا و کانادا بین 1800 تا 2200 دلار متغییر است.



سلاح Heckler & Koch UMP
سلاح طراحی شده برای نیروی های ویژه پلیس و یگان های عملیاتی شهری. سلاحی با وزن بسیار کم 2.5 کیلوگرم ، خشاب شفاف و قابلیت هدف گیری دقیق اهداف در فواصل کمتر از 400 متر.



کلت Mauser C96 تنها اسلحه کمری جهان که قابلیت اتصال یه قنداق چوبی را دارا بود.
این ایده برای ایجاد دقت بیشتر حین شلیک به فکر مهندسین آلمانی رسید که با استفاده از دو پیم کوچک یک قنداق چوبی به کلت اضافه کنند. هر چند این ایده هرگز در مورد دیگر کلت ها اجرا نگردید.




اسلحه کمری Desert Eagle (عقاب صحرا)
یکی از بزرگترین و قوی ترین سلاح های کمری جهان با قابلیت شلیک گلوله های کالیبر 44 مگنوم!!! این سلاح به همراه هفت تیر S&M مگنوم 500 قوی ترین کلت های حال حاضر جهان هستند.



اسلحه کمری Walther PPK
تپانچه کوچک و زیبای والتر (اسلحه معروف جیمز باند) به علت کوچکی و شکل ظاهری زیبا یکی از پرفروش ترین کلت های جهان در سالهای اخیر بوده است.



سلاح گوشه زن Cornershot.
اولین سلاح ساخته شده با قابلیت چرخش 90 درجه ایی لوله و شلیک به سمت زوایای مختلف بدون قرار گرفتن در تیررس دشمن. این سلاح به عنوان یک پایه توانایی حمل انواع جنگ افزار ، از کلت Glock تا نارنجک انداز 40 میلی متری را داراست.




نارنجک انداز 40 میلی متری تمام اتوماتیک Mk47 Striker40 .
این سلاح قابلیت شلیک 300 نارنجک در دقیقه بصورت رگبار را داراست!!! این سلاح مورد استفاده نیروهای ناتو، قابلیت شلیک به اهدافی تا فاصله یک مایلی را داراست.



تپانچه آلمانی Rozer cat. محصول سال 2011.
یکی از جدید ترین و فوق پیشرفته ترین سلاح های جهان.
با سیستم پیچیده فشنگ گذاری تقریبا لگد اسلحه به صفر رسیده.
هدف گیری لیزری با میزان خطای 2 میلی متر!!!



تپانچه Desert Eagle طلاکاری شده.
پلیس مکزیک پس از متلاشی کردن یه باند قاچاق انسان در مکزیکوسیتی به نمایش گذاشت.





کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 95/8/25:: 9:51 صبح     |     () نظر

فناوری‌های نظامی آینده

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طراحی و ساخت جنگ‌افزارهای مدرن می‌تواند تأثیر به سزایی در ماهیت جنگ‌های آینده داشته باشد. وب‌سایت نیکو: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طراحی و ساخت جنگ‌افزارهای مدرن می‌تواند تأثیر به سزایی در ماهیت جنگ‌های آینده داشته باشد. به‌کارگیری جنگ‌افزارهای جدید تغییر بزرگی در نحوه جنگ میان کشورها ایجاد خواهد کرد. این فناوری‌های جدید همچنین سبب کاهش استفاده از نیروهای انسانی در میادین جنگ خواهند شد. این فناوری‌ها سبب نگرانی تحلیل گران مسائل نظامی در سراسر دنیا شده است.

فناوری‌های نظامی آینده فناوری‌های نظامی آینده

در این گزارش به پنج مورد از جنگ‌افزارهای درحال‌توسعه که می‌توانند  تغییرات بزرگی را در جنگ‌های آینده ایجاد کنند، اشاره‌ شده است.

لباس‌های نامرئی

دانشمندان با استفاده از فرا ماده‌های طبیعی موفق به طراحی مواد خم کننده امواج نور شده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی اثرات حرارتی و قابل‌مشاهده اهداف را کاهش دهد و سبب استتار شود.

از این فناوری برای ساخت لباس‌های استتار انطباق پذیر استفاده‌شده که قادر خواهند بود با به دام انداختن امواج نور و هدایت آن‌ها در زاویه دیگر سبب نامرئی شدن شی موردنظر شوند.

این فناوری به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که شامل طیف وسیعی از محیط‌ها شود و محدودیت دمایی، رطوبتی و یا انعطافی نداشته باشد.

این فناوری که قرار است برای استتار سربازان به‌کاربرده شود نباید مانع از فعالیت‌های معمول یک سرباز شود. با استفاده از این فناوری سربازان قادر خواهند بود بدون اینکه دیده شوند به مواضع دشمن نزدیک شده و فرصت کافی برای تصمیم‌گیری و حمله داشته باشند.

این فناوری باقدرت استتار فوق‌العاده خود می‌تواند میزان تلفات جانی نیروهای انسانی را کاهش دهد درحالی‌که توانایی برای حملات ناگهانی، خرابکاری و انجام ترورها را افزایش می‌دهد.

یک شرکت کانادایی اعلام کرده است که این فناوری در دو گروه از نیروهای ارتش ایالات‌متحده، دو گروه از نیروهای ارتش کانادایی و گروه‌های مبارزه با تروریسم فدرال آمریکا مورد آزمایش قرارگرفته است.

فناوری‌های نظامی آینده فناوری‌های نظامی آینده


توپ ریلی الکترومغناطیسی

توپ ریلی الکترومغناطیسی یکی از پیشرفته‌ترین تسلیحات دنیا است که قرار است جایگزین جنگ‌افزارهای متعارف کشتی‌های جنگی آمریکایی همچون توپ‌های 45 میلی‌متری شود.

در این جنگ‌افزار به‌جای استفاده از مواد شیمیایی یا مواد منفجره به‌منظور تخریب از انرژی جنبشی پرتابه استفاده می‌شود.

یک توپ ریلی الکترومغناطیسی می‌تواند گلوله یا پرتابه را با سرعتی بیشتر و به هدف دورتر نسبت به توپ‌های معمولی شلیک کند.

این جنگ‌افزار غلاوه بر قدرت تهاجمی بالا قدرت دفاعی زیادی نیز دارد و می‌تواند از خود در برابر موشک‌های کروز و بالستیک دفاع کند. این فناوری علاوه بر آنچه گفته شد مانع از حمل مواد منفجره خطرناک توسط ناوها می‌شود.

این فناوری درحال‌توسعه قادر است با استفاده از انرژی 32 مگا ژولی گلوله را به فاصله 100 مایلی پرتاب کند.

طرح توسعه و ساخت توپ ریلی الکترومغناطیسی از سال 205 میلادی آغازشد . محققان از سال 2012 تاکنون در حال کار بر روی فاز جدید تولید یعنی توانایی آتش پیوسته متمرکز هستند.

این فاز شامل آزمایش و توسعه  روی پرتاب چندین گلوله بافاصله زمانی نسبتاً پایین است.

میزان فاصله میان پرتاب گلوله‌ها به قدرت مغناطیسی، طول لوله و ابعاد گلوله وابسته است. به‌منظور آتش پیوسته، گلوله‌ها با زمان‌بندی مشخص وارد دستگاه شده و در میدان مغناطیسی رهاشده و پس از معلق شدن به سمت جلو هدایت می‌شوند.

نیروی دریایی ایالات‌متحده در تلاش است که درنهایت طراحان این فناوری موفق به شلیک گلوله به فاصله 200 مایلی با صرف انرژی 64 مگا ژولی شوند.

یکی از چالش‌های ساخت این سلاح، تامین انرژی لازم برای ایجاد میدان‌های مغناطیسی است. در ناوهای دیزلی، ابعاد کوچک‌تر و با برد کمتر توپ‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. ناوهای هسته‌ای‌ از نمونه‌های بزرگ‌تر با برد بیشتر استفاده خواهند کرد.

علاوه بر ایالات‌متحده، گفته‌شده که چین نیز در حال کاربر روی نسخه داخلی این جنگ‌افزار است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این جنگ‌افزار توسط چین در بائوتو، بزرگ‌ترین شهر مغولستان داخلی مورد آزمایش قرارگرفته است.

فناوری‌های نظامی آینده فناوری‌های نظامی آینده


سلاح‌های فضایی

علی‌رغم فشارهای بین‌المللی علیه تسلیحات فضایی، کشورهای بزرگ همچنان به فعالیت خود درزمینه? بررسی و توسعه  جنگ‌ افزارهای فضایی ادامه می‌دهند. این‌گونه فعالیت‌ها سبب می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور فضای بالای آسمان تبدیل به محلی برای جنگ کشورهای بزرگ شود.

برخی از کشورها ازجمله آمریکا و  روسیه در حال طراحی و ساخت فناوری‌های نسبتاً جدیدی همانند موشک‌های مستقر در ماه هستند که مسیر سیارک‌ها را در فضا تغییر داده و آن‌ها را به‌سوی هدف معینی در زمین هدایت می‌کند.

البته طرح‌های مطرح‌شده همگی قابل‌اجرا نبوده و برخی از آنان برای همیشه در رده رمان‌های علمی تخیلی باقی می‌مانند اما دانش کنونی در تلاش است تا برخی از این ایده‌ها را عملی کند.

یکی از احتمالاتی که ممکن است عملی شود مجهز کردن ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی مدار پیما به سلاح‌های هسته‌ای یا بمب‌های الکترومغناطیسی است.

انفجار یک ماهواره مسلح به بمب الکترومغناطیسی منجر به انتشار پالس بسیار بزرگی در محیط می‌شود که این پالس‌ها بانفوذ به سیستم‌های الکترونیکی دشمن قادرند در عملکرد آن‌ها خلل ایجاد کنند. این سلاح‌های الکترومغناطیسی خسارات جانی مستقیم دربر نخواهند داشت.

البته بمب‌های الکترومغناطیس که از سکوهای کم ارتفاع و یا سامانه‌های موشکی زمین پایه شلیک می‌شوند نسبت به ایجاد تداخل و حملات پیش‌دستانه آسیب‌پذیرند.

فناوری دیگری که درزمینه? تسلیحات فضایی موردتوجه قرارگرفته است، استفاده از لیزرهای پرانرژی فضاپایه به‌منظور هدف قرار دادن موشک‌های بالستیکی دشمن پیش از فاز روشن شدن بوسترها است. این فناوری بانام «رهگیری فاز تقویت یا رهگیری فاز روشن‌شدن بوسترها» (BPI) شناخته می‌شود.

یکی از مزایای این فناوری این است که پیش از رسیدن سرعت موشک به بیشترین حد، آن را موردحمله قرار می‌دهد.البته این نوع از تسلیحات باید در نزدیکی مواضع دشمن مستقر شوند و همین مساله یکی از معایب آن است.

فناوری‌های نظامی آینده فناوری‌های نظامی آینده


موشک کروز مافوق صوت یا حمله جهانی سریع

موشک‌های کروز مافوق صوت از اواسط دهه 1990 میلادی در اختیار ارتش ایالات‌متحده قرار گرفتند و آمریکا از آن‌ها در حمله خود به رهبر القاعده، اسامه بن‌لادن استفاده کرد.

به دلیل وجود کلاهک جنگی در تمامی موشک‌های کروز و قابلیت حمل آن‌ها در مسافت‌های طولانی این موشک‌ها نقش به سزایی را در جنگ‌های مدرن داشته‌اند.

اما در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که حتی اختلاف چند ثانیه می‌تواند در پیروزی یا شکست در جنگ تأثیرگذار باشد، به همین دلیل طرح ساخت و توسعه موشک‌های کروز مافوق صوت مطرح شد. این موشک‌ها قادرند با سرعتی برابر با 5 ماخ حرکت کنند.

با استفاده از این موشک‌ها می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن هر هدفی را در هرجای دنیا موردحمله قرار دهد.  این طرح به نام «حمله جهانی سریع» شناخته شده است.

نخستین پرواز آزمایشی موشک مافوق صوت ایکس-51 در 26 مه 2010 میلادی با موفقیت صورت گرفت اما در پرواز نهایی این جتِ بدون سرنشین در ماه مه 2013 میلادی زمانی که در حدود 6 دقیقه به بیشترین حد از سرعت خود یعنی 5.1 ماخ (5 برابر سرعت صوت) رسید به درون اقیانوس آرام سقوط کرد.

با توجه به اینکه بوئینگ ایکس-51 تا پیش از پایان سوختش موفق شد سرعت خود را به 5.1 ماخ برساند، محققان ارشد نیروی هوایی آمریکا پرواز آن را یکی از پروازهای آزمایشی موفقِ جت‌های مافوق صوت دانستند. آن‌ها همچنین معتقدند که نسل بعدی جت‌های مافوق صوت سرعت بیشتری نسبت به نمونه‌های اولیه خواهند داشت.

علاوه بر آمریکا روسیه، چین و هند نیز گام‌هایی در ساخت این موشک‌ها برداشته‌اند که سبب نگرانی تحلیلگران نظامی و دفاعی در سراسر دنیا شده است.

فناوری‌های نظامی آینده فناوری‌های نظامی آینده


وسایل نقلیه بدون سرنشین خودآگاه

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین رویدادهای رخ‌داده در صنایع دفاعی ظهور وسایل نقلیه بدون سرنشین طی یک دهه گذشته است.

هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها به‌سرعت جایگزین هواپیماهای متعارف و نیروهای انسانی شده‌اند. اما این پهپادها برای مورد هدف قرار دادن مواضع دشمن و پرتاب از روی ناوها یا زیردریایی‌ها نیاز به کنترل از راه دور و دخالت انسان‌ها دارند.

به همین منظور دانشمندان بر روی ساخت و طراحی  پهپادهایی باهوش مصنوعی متمرکزشده‌اند که قابلیت تصمیم‌گیری‌ داشته باشند. کارشناسان امیدوارند که موفق به ساخت پهپادهایی شوند که بتوانند شرایط مختلف را برای حمله به یک نقطه در نظر گرفته و مفاهیمی همانند مرگ وزندگی را درک کنند.

ساخت این پهپادها سبب می‌شود تا در زمان‌هایی که کنترل از راه دور ممکن نباشد آن‌ها خود تصمیم بگیرند.

فناوری‌های نظامی آینده


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 95/3/16:: 7:13 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >