سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش
اف18 ملقب به زنبور سرخ

هواپیمای هورنت، جنگنده ای مافوق صوت ساخت شرکت مشترک شرکتهای بوئینگ، جنرالالکتریک در ساخت موتور، نورث روپ در طراحی و ساخت بدنه و هیوز در تولید رادار استکه در مدل های مختلف تک یا دو نفره عرضه می شود. مهم ترین ویژگی این هواپیما،توانایی ناونشینی آن است که در حقیقت، به منظور ایفای نقش یک جنگنده محافظ ناوطراحی گشت.

حفاظت از ناوگان های دریایی، همواره در طول تاریخ از اهمیت فوق العاده ایبرخوردار بوده و است و به همین دلیل، هم اکنون نیز می بینیم که چندین و چندهواپیما، تنها برای انجام وظیفه حفاظت از کشتی های عظیم الجثه و حفاظت از ناوهایهواپیمابر طراحی شده اند و سرمایه گذاری های فراوانی بر روی آنان شده است. ازمعروفترین هواپیماهای ناونشین نیز می توان هواپیماهای فانتوم و F-14 تامکت را نام برد که کارنامه درخشانی داشته اند. اما، درحال حاضر، بیشترین تمرکز ناوهای هواپیما برای حفاظت اصولی، بر روی هواپیمای اف-18هورنت است که ستون فقرات نیروی هوایی-دریایی آمریکا را تشکیل می دهد. علاوه بر این،این هواپیما قادر به انجام عملیات و برخاست و نشست در فرودگاه های عادی نیز هست. ویژگی های قابلیت مانور فراوان، نسبت قدرت به وزن بالا و سیستم های الکترونیکیپیشرفته از این هواپیما جنگنده ای بی همتا ساخته است.

نکته بسیار جالب توجه این است که این هواپیما با تمام مزایایش، اولینهواپیمایی بود که در جنگ خلیج فارس توسط یک فروند میگ 25 ساقط شده و سقوط کرد. اینهواپیما، در حقیقت دارای کم ترین هزینه های نگهداری است و همچنین، خلبانان آن ازعملکرد خوب آن، همیشه اظهار رضایت کرده اند. این هواپیما هم اکنون، در اختیار نیرویدریایی آمریکا، نیروهای هوایی کانادا، مالزی، کویت، فنلاند و سویس است. قابلیت شگفتانگیز این هواپیما این است که به ندرت توسط رادارهای دشمن تشخیص داده می شود و حتیدر صورت شناسایی نیز می تواند از معرکه جان سالم بدر برد و اگر احتمالاً توسط موشکیاز طرف دشمن مورد اصابت قرار گرفت، قادر است که خدمه خود به سلامت به زمین برساند. در ماموریت های هوایی، این جنگنده می تواند بازه گسترده ای از موشک های هوا به هوایمشهور را مانند AIM-9، AIM-7 و AIM-120 را حمل کرده و از آنها در نبرد های هوایی نزدیک ومتوسط بهره برد. این هواپیما علاوه بر اینکه ماموریت های هوایی را با شایستگی تمامبه انجام می رساند، دارای توانایی های فوق العاده ای نیز در حمله به اهداف زمینیاست و قادر به حمل بمب ها و موشک های گوناگونی از جمله بمب های JDAM و یا موشک های خانواده AGM یا موشکهای ماوریک و هارپون می باشد و مسئله سری در اینجا، این است که در موقعیت هایمخصوص، این هواپیما می تواند به بمب های هسته ای B-57 یا B-61 نیز مجهز شده و از آن ها برای منهدم ساختن اهدافزمینی سود برد. رادارهای این هواپیما، از مرغوبترین و با کیفیت ترین رادارهای بهکار رفته در هواپیماهای جنگنده جهان هستند که قابلیت هایی چون نگاه به بالا وپایین، دوربرد بودن و کارا بودن در هر شرایطاب و هوایی و پروازی را برای اینهواپیما فراهم می کند. همین ویژگی های منحصر به فرد این هواپیماست که از آن جنگندهای ساخته است که بیش از دو دهه خدمت درخشان در نیروهای هوایی متعدد را در کارنامهخود دارد و همچنین، معمول ترین عضو یک ناو هواپیمابری آمریکایی، همین هواپیمایارزشمند است.

ناگفته نماند که نمونه بزرگتری از این هواپیما نیز موجود است که عموماً بانام سوپر هورنت شناخته می شود و دارای دهنه بال وسیع تر و ورودی های موتور مستطیلیشکل است و اغلب با کد ئی یا اف شناخته می شود. همچنین این جنگنده، از سیستم پروازبا سیم بهره می جوید که عملیات غلتش، پیچ و عمدتاً مانورهای هوایی را به خوبی بهبودبخشیده است. این هواپیما، با بهره گیری از موتورهای جدید توربوفن ساخت شرکت معظمجنرال الکتریک، می تواند به کششی برابر با 36,000 پوند دستیافته و به حداکثر سرعتی نزدیک به دو برابر صوت دست یابد. برادر بزرگتری اینهواپیما، یعنی سوپر هورنت، از موتورهایجدیدتریبا کششبالاتر، البته به دلیل وزن سنگینترش، استفاده می نماید و همچنین، در هواپیمای سوپرهورنت، دو پایلون یا مقر تسلیحات اضافی نیز نسبت به هواپیمای هورنت تعبیه شده است. در این جا، باید این نکته نیز ذکر شود که بالاترین سرعت یک هواپیما، عامل موثریبرای سنجیدن توانایی های یک هواپیما محسوب نمی شود و این قابلیت انجام مانورهایسنگین و بدون صدمه دیدن از عهده دشمن بر آمدن است که اقتدار یک هواپیما را نمایانمی سازد که هورنت دارای چنین ویژگی است
مشخصات:
Primary Function:
Multi-role attack and fighter aircraft
Contractor:
McDonnell Douglas
Crew:
A,C and E models: One
B,D and F models: Two
Unit Cost:
$29 million



Length:
56 feet (16.8 meters)
Wingspan:
40 feet 5 inches (13.5 meters)
Height:
15 feet 4 inches (4.6 meters)


Empty:
23,050 lb (10455 kg) -- F/A-18C
Maximum Takeoff:
51,900 pounds (23,537 kg)


Speed:
Mach 1.7+
Ceiling:
50,000+ feet
Range:
Combat: 1.089 nautical miles (1252.4 miles/2003 km), clean plus two AIM-9s
Ferry: 1,546 nautical miles (1,777.9 miles/2844 km), two AIM-9s plus three 330 gallon tanks retained

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/10/11:: 3:43 صبح     |     () نظر